>>18944
En minä ole tässä ottanut kantaa, onko jokin oikein tai väärin, vaan yrittänyt osoittaa, miksi relativimi ei ole kestävä kanta ja tämän takia niitä universaaleja pitää etsiä.
>Sinä puhut nyt siitä, miten asian olisi hyvä olla. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten asia todellisuudessa on.
Itse asiassa en puhu tuosta. Minä puhun siitä, että, se, että esim. ihmiset eivät toimi moraalisesti, tai toimivat yhteisön normien mukaisesti, ei ole sama asia kuin että moraaliuniversaaleja ei voi olla olemassa. En sano, että moraaliuniversaaleja pitäisi olla olemassa.
>Myös tämä on täysin merkityksetöntä. Miksi meidän tulisi olettaa, että näitä absoluuttisia moraalisääntöjä ON olemassa vain sen takia, että niitä VOI OLLA olemassa?
Se on hyvin olennainen asia silloin, kun relativistiset kannat osoittautuvat kestämättömiksi.
>>18946
>Miten niin? Relativismihan on nimenomaan ainoa täysin sisäisesti ristiriidaton tapa tarkastella ihmisen käyttäytymistä.
>sisäisesti ristiriidaton tapa
Mikä tahansa moraalikanta on sisäisesti ristiriidaton, jos se sellaiseksi muodostetaan. Moraalikantoja ei kuitenkaan arvostella tämän perusteella, ellei ole syytä.
>Kaikki moraalinen arvostelu tapahtuu vain yksilön tai yhteisön oman moraalisen näkökannan kautta. Ei vain yksinkertaisesti ole olemassa mitään mitattavissa olevaa moraali-suuretta, jolla voitaisiin objektiivisesti ja universaalisti mitata jonkin toiminnan "moraalisuus".
Kuitenkaan moraali ei määräydy satunnaisesti, vaan eri kulttuurien moraalikäsityksillä on paljon yhteneväisyyksiä.
>Mitä tahansa voidaan teoreettisesti olettaa olevan olemassa, mutta todistustaakka siitä, onko asia oikeasti olemassa, on sen oletuksen tekijällä, eli tässä "absoluuttisen moraalin" tapauksessa nyt sinulla.
Ehkä näin. Kuitenkin, jos moraali on vain makuasia, tai vallan asia, niin silloinhan oikea on sitä, mitä vallanpitäjä milloin pitää oikeana. Mikä on tällöin moraalisten kannanottojen tarkoitus? Valtapyrkimykset vai? Silloinhan kenenkään ei tarvisi toimia moraalisesti sen takia, että jokin teko on oikein, vaan että jotain tehdään, koska ei haluta vallanpitäjän vihaa niskoille. Kuitenkin moraaliväitteillä on sellaista normittavaa voimaa, että olisi ontologisesti väärin arvioida moraaliväitteet pelkkien vallanpitäjien arvojen abstraktioiksi. Moraaliväite voi itse asiassa olla täysin vallanpitäjien ja valtakulttuurin vastainen.
>Ei ole loogista uskoa keksittyjen asioiden olemassaoloon vain koska "niitä voi olla olemassa".
Emme me usko olemassaolevien esineiden olemassaoloon logiikan perusteella. Et nyt ymmärrä, mitä logiikka tarkoittaa.