Aika jännä ku luin wikipediaa että toi ekan polven Clio oli n. 930 kiloinen, seuraavat sukupolvet vain nosti painoa mutta siinä missä Clio 3 oli 1150 kiloinen, niin Clio 4 on 1050 kiloinen. Tai voi olla allekkin koska mulla on se pienin 0.9 kone. Jännä että jos tolla ekan polven Cliolla joutuu kolariin niin pikkusestakin kolareista varmaan käy aika pahasti, mutta tää Clio 4 sai vuonna 2012 viisi tähteä Euro NCAP kolaritestissä. Yleensä uudemmat autot on paljon paljon painavampia kuin edeltäjät mutta en tiedä miten Renault onnistui tän Clion kanssa kääntämään tilanteen, ja mitä kaikkea ne oikein teki että paino saatiin puskettua n. tonniin. Jos verrataan vaikka mun aiempaan Miataan, se oli kakspaikkainen avokatto ja pieni pieni auto, se oli n. 1150kg. Toi clio pystyy kuljettamaan 3 ihmistä enempi, siinä on tarpeeks tavaratilaa ja kaikki mukavat varusteet. Molemmat MX-5 ja Clio aika onnettomat ääneneristykseltään, niin ainakin siitä huomaa että isompi eristemateriaali jätetty pois kyydistä. Mazdassa oli valurautainen lohko muistaakseni koska se otettiin alun perin 323 GTX:stä mutta turbo poistettiin ja konetta käännettiin 90 astetta. Mietin vaan voiko silti tollaset seikat vaikuttaa. Cliossa on etulokaripaneelit muovia joka oleellisesti keventää autoa eikä myöskään ruostu. Ei ihme että sillä on kiva ajaa, kun ostin sen oletin että se on joku 1250-1350 kiloa mutta heti kun tottuu ylitehostettuun ohjaukseen alkaa huomaamaan että sillä voi heitellä mutkia samalla tavalla kuin MX-5:llä eikä se sen suuremmin kallistele. Aika kiva et on tollanen pikkuauto jota voi revitellä ja heitellä mutkiin mutta meno ei ole ikinä niin vakavaa että rikottais pahemmin lakeja. On oikeastaan siihen Volvoon nähden kivempi kun on pieni auto joka käyttäytyy mutkissa hyvin ja jota voi revitellä kun hevosvoimia on vain 90. Tykkäsin siitä mun Yariksesta kanssa sen takia kun sitä pysty revittelemään ilman että oltais missään kohti menossa yli rajoitusten pahemmin.