Tullut kuunneltua vanhaa Mayhemiä viimeaikoina. Joskus jonne vuosina kun näitä kuunteli niin näki asian aika erilailla kuin nyt. Sillonkin kyllä tajus että tuo Dead oli kuollessaan nuori, vain 22 mutta Euronymous, 25 vaikutti jo niin aikuiselta. Sillon ei myöskään kiinnostanut katsoa tuon esityksen läpi vaan aikalailla otti vastaan sen imagon jonka olivat luoneet. Kun vähän kaivaa pintaa niin näkee että tuo Per, eli Dead oli ilmeisesti aika pahasti koulukiusattu hiljainen, ujo introvertti. Euronymous taas oli 165cm pitunen rauhallinen kiltti poika joka oli koulussa hyvä tieteissä ja kielissä. Tossa parinkympin tienoilla on kyllä paha ikä kun on vielä niin nuori että voi lapsenomaisesti upota ties mihinkä tyhmyyteen mutta tarpeeks aikuinen että voi toteuttaa niitä tyhmyyksiä. Hemmetinmoista showta ja rooliahan tuo on ollut, ainakin euronymouksen osalta. Hankala sanoa kuinka paljon oikeasti on niihin juttuihin uskonut, imagon luominen näyttänyt olleen todella määrätietoista. Dead taas vaikuttaa aika vakavasti mielenterveyshäiriöiseltä, mutta uskon että silläkin se esiintyminen oli pitkälti roolin vetämistä ja vastareaktio siihen lapsena koettuun kiusaamiseen. En ehkä oo tarpeeks asiantuntija sanomaan mitä tarkalleen toivat musiikillisesti uutta koska kai pääosin 80-luvun trash-metallille tuo rakentui. Ehkäpä eniten teki juuri tuo dead joka toi corpse paintit (joo, kissiltä otettu vaikutteita), vokaalityylin ja lavaesiintymiset veren roiskimisine ja sianpäineen. Kai ne jotain merkittävää teki kun sitä niiiden tyyliä niin ahkeraan ruvettiin kopioimaan. Siinä kai mitkään nykyiset kopiokissat ei mitään vaikutusta teekkään, kun koko homma on vaan käytännössä noilta matkittu. Koko black metal muuttui muutenkin enemmän tai vähemmän vitsiks jo viimeistään siinä vuostuhannen vaihteessa enkä muista ketään joka sitä oikeasti olis vakavasti ottanut. Joku heil seitanin huutelu, tukan heiluttelu ja örinä oli aina täyttä pelleilyä.
En suoraan sanottuna koskaan tykännyt Mayhemin musiikista ees sillon black metal edgy jonnevuosina mutta se ehkä johtu siitä että kuuntelin vain sitä studioalbumia jossa laulaja oli shoppailtu mistä lie unkarista deadin tilalle ja basistikin oli vaihtunut kun kyllästyi euronymouksen egdyilyyn. Tää legendaarinen kokoonpano Dead, Euronymous, Necrobutcher ja Hellhammer kuitenkin on kieltämättä aika kova. Freezing moon kappaleena on ehkä klassikko, mutta uudelleen kuunneltuna iski eniten Deathcrush ja Pagan Fears, ehkä nappaavien trash-tyylisten alkuriffien vuoks. Harmi ettei paria kappaletta enempää ole studionauhotuksia näiltä jääneet mutta ehkä oikea tapa kokea tää bändi onkin huonolaatuset live-esiintymiset.
https://www.youtube.com/watch?v=4IM8HQTrZLE
https://www.youtube.com/watch?v=88JodpiCNPw
Vielä vois kai mainita, kun se poliittinen aspekti tuntuu olevan nykyisin black metallissa niin oleellinen monelle, että noi alkuperäset jampat oli täysin epäpoliittisia. Euronymous kuulemma fanitti jossain vaiheessa kommunismia mutta ainoastaan siksi että halus ihmisten kärsivän kommunistidiktatuurin alla. Kun tajus että paikalliset kommunistit oli jotain humanistihippejä niin eros järjestöstä ja siirty kannattamaan fasismia. Toi kirkkojen polttelu sun muukin tuntui olleen vailla sen suurempaa ideologiaa, lähinnä sillä kai haettiin shokkivaikutusta. Varg tais olla ainoa jolla oli jotain poliittisia ajatuksia jo siihen aikaan, ehkä sen vaikutus onkin sitten päässyt turhan paljon dominoimaan kun noi oikeasti black metallin luoneet jampat on kuolleita. Itse tyylilajiinhan varg ei mitään luonut, toimi pitemminkin skenen päättäjänä, jos se nyt sillonkaan enää elossa oli