/m/ - Masiinat

Autot ja mekaniikka

Index Catalog Archive Bottom Refresh
Mode: Reply
Nimi
Asetukset
Aihe
Viesti

Viestin enimmäispituus: 4096

Tiedosto

Tiedoston enimmäiskoko: rajaton

Saapuvan pyynnön enimmäiskoko: 10MB

Maksimi määrä tiedostoja: 5

Tuetut tiedostotyypit: txt, jpeg, jpg, bmp, gif, png, ogg, webm, mp4

E-mail
Salasana

(käytetään tiedostojen ja viestien poistamiseen)

Muut

Muista käyttäytyä -> säännöt

!BetaTesting! Bugeja, postauksien katoamisia yms. paskaa voi ilmetä.

(34.54 KB 374x311 128196143377.gif)

Anonymous 16.08.2010 (Ma) 12:23:54 No. 46023
Voi vittu, unohdin autooni tunniksi pitkät päälle. Lähti kuitenkin käyntiin hienosti laakista. Olen kuitenkin ostanut juuri viikko sitten uuden akun autooni, pilasinko nyt tämän?
Ja miksiköhän se nyt sitten olisi mennyt pilalle?
>>46025
Normiakut eivät kuulemma kestä syväpurkausta?
>>46027
Paskaa jauhavat. Saa kyllä melkoiset pitkät olla että tunnissa uuden akun tuhoat. Ole huoleti.
Jos lähti hyvin käyntiin et tuhonnut, se _voi_ tuhoutua siitä kun menee tyhjäksi / niin tyhjäksi että pyörittää todella raskaasti.
PS. ostitko Tranen akun?
>>46042
Vähän tavallista laiskemmin (ehkä) pyöräytti ensimmäisen kierroksen ja sitten hyrähti jo käymään.

Äsken ajellessa lähti hienosti.

Ostin Hankook akun
>>46059
ihan tiedoksi vaan että se starttimoottori saattaa napata satoja ampeereita virtaa ja jos edes vähänkin pyörähtää niin ei se akku ole lähellekään tyhjä...
>>46062
Juuri nämä laiskat pyörähdykset saattavat laittaa kennot vääntelehtimään koska suuri virta
Tunti valot päällä on noin 100-200 Wh. Pitkät päällä, no, paljonko pitkät vie tehoa?

60 ampeeritunnin akussa on nimellisesti 720 Wh energiaa, eli et käynyt lähelläkään syväpurkamista joka alkaa siitä kun akku on 50% tyhjä.
Kokemuksesta voin sanoa, ettei ajovaloilla saa akkua vedettyä täysin tyhjäksi. Sen verran monta kertaa jäänyt päälle omassa autossa. Kerran jätin vahingossa käynnistysvirran päälle autoon yöksi, ja silloin oli tosiaan akku mennyt niin tyhjäksi, ettei enää inahtanutkaan. Apuvirralla käynnistämisen jäkeen on kuitenkin taas toiminut moitteitta yli vuoden. Tietty varmasti riippuu akusta, että mitä käy mutta itselläni on joku perus halpahalliakku ja jos tuo ei ole hajonnut, niin vaikea kuvitella että kalliimmatkaan nykyaikaiset akut hajoaisivat.
>>46155
akku ei todellakaan syväpurkaudu 50 % kapasiteetissa.
>>46172
Jätin lyhyet päälle kun kävin kaupassa olin noin 20min poissa tulin takaisin. Akku tyhjä ei lähtennyt käyntiin, ei edes lupannut. Kyseessä oli tosin ranskalainen auto ja tarjoustalon akku. Seuraavilla kerroilla valo lähti heti pois.
>>46172
Itse vedin pelkällä sisävalolla akun _tyhjäksi_.
Alle pari volttia näytti jännitemittari ja akku oli entinen. Taisi kyllä viikon tai parin vaatia tuo suoritus.

Akku ei todellakaan ole hajalla jos virta-avaimesta tapahtuu edes jotain, ei edes jo valot vielä toimivat.

>>46208
Teillä on harvinaisen huonossa kunnossa akku.
Kyllähän se vielä kesällä menee, mutta suosittelisin vaihtaamaan ennen ensimmäisiä pakkaskelejä.
>>46183
Tavallisella starttiakulla syväpurkaminen tarkoittaa alle 50% varausastetta. Se ottaa siitä itseensä varsin pian jos sitä menee useammin tekemään.

Sitten on erikseen niitä deep cycle akkuja jotka on tarkoitettu aurinkopaneelien kaveriksi tms.
>>46183
Koitappa edes käynnistää auto akulla jossa on 50% kapasiteetistä jäljellä.
Kesällä nippanappa saat, pakkasella et.
kyllä oma autoni lähtee helposti 50 prossan kapatiseetilla käyntiin
>>46286
Jännite tipahtaa sinne 6V startatessa? En kyllä usko että lähtee käyntiin. Jos lähtee, niin rikot kyllä laturisi aika nopsaan tuollaisella akulla. Ainakin diodisilta kärähtää suht helposti paskalla akulla.
Oli menny autosta laturi paskaks ja purki akkua(about 1v vanha) kun virtaa ei ollu päällä ja ei jaksanu ladata käydessään täyteen.
Tulos: Akku ihan totaalisen tyhjä.

Vielähän tuo toimii kun laturi vaihettiin.
http://www.koivunen.fi/www/koivunenwww.nsf/sp?Open&cid=Content06623

Linkissä osviittaa lepojännitteistä ja ominaispainoista.
Joskus talvella ampumaradalla valaisin taulut auton valoilla(pitkillä). valot olivat ehkä maksimissaan kaksi tuntia päällä. Starttimoottori ei inahtanutkaan. Onneksi kone oli vielä lämpimähkö, ja pirssi lähti työntämällä käyntiin. Ei olis muuten naurattanu jäädä sinne 20 asteen pakkaseen korpiradalle hytisemään.
>>46896
Olisi ollut kyllä tavallaan astetta mieleenpainuvampi sähköopin oppitunti kaltaisellesi punaniskalle.
Näin kun talvi alkaa olemaan kohta ovella, suosittelen oman kokemukseni perusteella lämpimästi AGM-tyyppisiä akkuja. Itsellä Motonetin myymä puolalainen(?) Sznajder ja on todellakin hintansa arvoinen akku.


Forms
Delete
Report
Quick Reply