Oon ajellut sporttimoottoripyöriä tähän päivään saakka vuodesta 2017. Tulinpa vasta perjantaina lukeneeksi, että prätkällä voi vaihtaa vaihtaa vaihdetta ilman kytkintä. Mun olis pitänyt tietää tää mutta jostain syystä en tiennyt, enkä miettinyt asiaa. Sinänsä koska prätkän sekventaalinen vaihteisto ei ole synkronoitu, ei pitäs olla mitään ongelmaa vaihtamisessa kunhan veto on poissa, eli jos ylöspäin vaihdan kiihdyttäessä, ei tartte vetää kytkintä sisään vaan tiputtaa kaasun just ennen vaihtoa ja lyö isompaa vaihdetta sisään. Jos kaasu ei ole päällä kun potkaisee isomman vaihteen sisään, mitään kulumaa ei tapahdu. Moottoripyörien vaihteistoissa ei ole synkroa joten toisin kuin autossa, mitään ei oikein tapahdu vaikka vaihtaakin vaihetta ilman kytkintä. Alaskinpäin voi vaihtaa ilman kytkintä mutta tästä ei ole oikein mitään hyötyä. Ongelma on että pienemmälle vaihdettaessa kierrosten pitää nousta, jolloin tiputtamalla pienemmän vaihteen sisään ilman kytkintä, koko vaihteiston läpi menee se voima jolla moottorin on nostettava kierroksia. Ylöspäin vaihdettaessa ei tartte murehtia tästä koska kiihdytteässä isomman vaihteen sisään lyöminen aiheuttaa kierrosten tippumista. Tällöin moottorin inertia ei mene vaihteiston läpi, tai se vähä mitä menee ei ole niin voimakas että aiheuttaa mitään ongelmia. Ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa kytkimen käyttö vähän pehmentää vaihtoa koska välityssuhde-ero ykkösen ja kakkosen välillä on tosi iso verrattuna muihin vaihteisiin.
Tulipahan tääkin nyt luettua läpi kun mietin että miten mä voisin kiihdyttää kovempaa moottoripyörälläni kun tää mun uusin honda on niin vihainen peli että nostaa etupyörää täyskaasukiihdytyksessä. Kytkimen käyttö näissä tilanteissa aiheuttaa keulan tippumisen jos se on kiihdyttäessä pystyssä, ja se on paha koska vedon katketessa se suorastaan lämäyttää itsensä maahan. Jos ei ole varovainen, ongelma on tossa nopeudessa että kun etupyörä lävähtää maahan, se haluaa pomppaa takas ilmaan ja kun jousitus painaa taas haarukkaa ylöspäin, ilman ohjausiskunvaimenninta on helppo saada ohjaustanko tahattomasti kulmaan, joka sitten taas aiheuttaa sen että pyörä lentää kumoon voimakkaasti. En tiedä suomenkielistä termiä mutta tosta aiheutuu sellainen tank slapper.
Aattelin maanantaina testaa hiemna miten toi vaihtaminen ilman kytkintä tosiasiassa onnistuu mutta en tiedä onko siitä mitään hyötyä mulle. En juuri ikinä pysty tekemään 0-100 kiihdytystä tolla pyörällä missään, koska se lähtee sataseen n. 3 sekunnissa johon tosin laitetaan ainakin 1.5 sekkaa lisää koska sen saa sitä lähtemään paikaltaan niin nopeasti kuin joku taitavampi. Mutta sitten kun se on liikkeessä niin se menee ykköseltä rajoittimelle niin nopeasti etten pysy perässä. Tavallaan ikävä tota suzukia kun sillä pysty kiihdyttämään 0-100 nippa nappa ilman että nosti keulaa. Nykyinen on melkein sama teholtaan, suzuki oli jotain 90 hevosen luokkaa, nykyinen 110, mutta toi miten nopeasti ruiskukone reagoi on uutta, se vaan ottaa ja lähtee heti, eikä jää aikaa ootella yhtään mitään. Tavallaan tykkään tosi paljon tosta pyörästä mutta samalla tekis mieli jotain rauhallisempaa vehjettä. Joku harley davidsonin kaltainen papatin ollut paljon mielessä mutta kaikki ne on kaasarilla ja HD laatu on kanssa paskaa. Sit on niit japseja joista uudemmat on ruiskulla, mutta ne taas maksaa melkoisesti. Toi honda toimii niin hyvin etten haluais myydä koska ei ikinä tiedä näin vanhojen laitteiden kanssa onko vikoja vai ei. Tää toimii, ei kantsi tehä hyvästä parempaa.